tiistai 23. huhtikuuta 2013

Hajatelmia

Viime viikko toistaiseksi viimeisine teatteriesityksineen oli todella kiireinen, ja kiirettä tuntuu riittävän koko loppukevääksi opintojen kanssa. Oman lisämausteensa viikkoon toi se, että jääkaapistani hajosi ilmeisesti kompressori ja olemme siksi joutuneet käymään useampaan kertaan päivässä kaupassa, mikä ei toki ole ollut pelkästään rasittava velvollisuus siinä mielessä, että samalla kauppareitti on alkanut tulla Avalle varsin tutuksi ja minäkin olen oppinut hahmottamaan, milloin se ehkä yrittää poiketa reitiltä. Muun touhun ohessa olemme ehtineet käydä Avan kanssa ensimmäistä kertaa tallilla, jossa käyn ratsastamassa vuokrahevosella sekä kyläillä vanhemmillani. Viikkoon mahtui myös käynti opiskelijaporukan kanssa excursiolla, joten Ava pääsi myös opastamaan minua ihan vieraassa paikassa. Avan opastus tuntuu edelleeeen paranevan päivä päivältä. Toki välillä tuntuu, että jotkut päivät ovat huonompia kuin toiset, ja Ava näyttää aika herkästi reagoivan minun mielialoihini. Esimerkiksi kun olin yhtenä päivänä poikkeuksellisen väsynyt, Ava tuntui tekevän poikkeuksellisen paljon virheitä ja minua ne tietenkin harmittivat normaalia enemmän ja jouduin todella tsemppaamaan, että muistaisin silloin, kun se teki oikein olla riittävän kannustava. Toisaalta meillä on edelleen selvästi kokeiluhenkeä ilmassa, sillä muiden koirien ohittaminen ei edelleenkään niitä töllöttämättä ole täysin mutkatonta, vaikkakin sujuu jo ajoittain tosi hyvinkin. Kouluttaja sanoi tänään käydessään, että jos taluttimesta ja valjaista nykiminen ei noissa tilanteissa auta, niin sitten täytyy ottaa järeämmät keinot käyttöön aika pian, ettei tästä kehkeytyisi varsinaista ongelmaa ja etenkin, kun Ava ei missään vaiheessa koulutustaan ole ollut mitenkään hirveän kiinnostunut muista koirista. Lisäksi mukaan kuvioihin on ilmaantunut huomattavasti enemmän poikkeamisia reitiltä aina ajoittain, mutta niille yrityksille olen onneksi aika nopeasti pystynyt pistämään lopun, kun olen tajunnut meidän menevän väärään suuntaan. Jännä kyllä nähdä, missä vaiheessa auktoriteettikokeilut alkavat sitten taas vähentyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti