sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Lentoreissu

Alkuviikosta suuntasimme Avan kanssa lentokentälle. Olen syksyllä lähdössä opiskelijavaihtoon, jonne myös Avan olisi tarkoitus lähteä mukaan ja koska sen kanssa ei koulutuksen aikana ole lennetty halusin käydä testaamassa, mitä se lentokoneessa olosta tuumaa. Opaskoiraksi koulutettavilla koirilla ei lähtökohtaisesti saa olla paukkuarkuuksia tai esimerkiksi korkean paikan pelkoa ja siksi lentäminenkin yleensä onnistuu koiran kanssa ongelmitta, mutta halusin pelata varman päälle, jottei mahdollinen koiran lentopelko tulisi ulkomaan lennolla minulle yllätyksenä. Olen jonkin verran reissannut itsekseni ennen Avaa, mutta koskaan vielä minulla ei ole ollut samalla tavalla itsenäinen olo kuin tuolla harjoitusreissulla. Toki opaskoirankin kanssa lentokentällä kulkiessa tarvitsin tietysti lentokenttähenkilökunnan apua, mutta kun Ava oli mukana, en joutunut "roikkumaan" vieraan ihmisen käsipuolessa - hän vaan kertoi, minne mennään ja minä "tulkkasin" ohjeistuksen Avalle eli annoin sopivia käskyjä. Olin jännittänyt hieman sitä, miten Ava suhtautuisi lentokoneen portaisiin, mutta ne eivät tuottaneet sille minkäänlaisia ongelmia. Pienen maanittelun jälkeen se suostui myös ottamaan lentokoneessa paikkansa paikkani viereisen vapaan penkin alta ja makasi hiljaa uskomattoman pienellä kerällä koko lennon ajan. Vasta koneen laskeutuessa se hieman säpsähti ja pyrki nousemaan istuma-asentoon, kun kone tärähti aika voimalla maahan, mutta kun komensin sitä pysymään paikallaan se totteli säikähdyksestään huolimatta hienosti. Määränpäässä lentokentällä kuljimme jälleen lentokenttävirkailijan avustuksella ja paluumatka meni myöhemmin Avalle tutummissa merkeissä pitkän matkan bussilla huristellen. Paitsi ylpeä Avan hienosta käytöksestä, olen tosi helpottunut siitä, ettei myöhempää lentämistä nyt tarvinne sen kummemmin stressata. Toivonkin, että syksyllä vaihtoonlähtöpäivän koittaessa Ava on rauhallinen oma itsensä, niin minäkin muistan ehkä olla turhaa stressaamatta kokonaan uuden asuinpaikan, vieraan kulttuurin ja opiskelukielen vaihdoksen mukanaantuomasta muutoksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti